El-bil, jordfeilbryter type A eller B?

Hva skal vi bruke. Forvirringen er stor og det er mange som mener at at en type A jordfeilbryter vil/bør holde. Er dette riktig? Men først av alt, kravet er helt klart. I NEK 400:2014 som er den normen som elektrobedriftene skal forholde seg til, står det at det skal benyttes en type B jordfeilbryter. Så da blir spørsmålet, hvorfor har dette kravet kommet. For å kunne svare på det må vi ta utgangspunkt i hva som skjer når vi kobler laderen til stikkontakten. Alle billadere har en transformator som gjør spenningen fra 230 V AC til DC (Likespenning). Spenningen som batteriet det lades med kan variere, men den kan være så høy som 700 V. Det er transformeringen til DC som skaper problemene. En del av DC spenningen/strømmen lekker tilbake til den faste installasjonen via stikkontakten. Jordfeilbryter type A er konstruert for vekselspenning og liker dårlig likespenning.  Selv med svært små strømmer, helt ned i 6 mA vil den kunne bli ødelagt. Det vil si at den ikke løser ut når den skal, som er ved en jordfeil i anlegget vårt. Til slutt vil jeg nevne at det ikke bare er elbil ladere som kan lage disse problemene. Annet elektrisk utstyr som har tilsvarende transformering vil gjøre det samme. Så den sikreste løsningen vil være å benytte jordfeilbryter type B i det elektriske anlegget ditt. Hvis du har spørmål rundt dett så er det bare til å kontakte oss.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *